Tågresorna ökade under sommaren

Finländarna har rest med VR:s fjärrtåg i början av året och under sommaren flitigare än under motsvarande period i fjol. Mellan januari och augusti ökade antalet tågresor med 2,6 procent jämfört med året innan. Mellan juni och augusti var ökningen 1,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Tåget blev allt mer populärt som färdmedel under sommaren, i synnerhet när det gäller längre resor. Till exempel mellan Helsingfors och Karleby ökade antalet passagerare med närmare 15 procent mellan juni och augusti. Resorna mellan Helsingfors och Kuopio samt Helsingfors och Björneborg ökade med drygt nio procent. Även tågresorna till Ryssland blev i somras populärare jämfört med året innan. Familjer var särskilt aktiva tågresenärer i somras. Sommarerbjudanden lockade VR:s sommarerbjudanden bidrog till att tågresandet blev mer populärt. Tack vare erbjudandena ökade till exempel antalet tågresenärer mellan Helsingfors och Åbo med 15 procent i juni och mellan Helsingfors och Kuopio var ökningen i juli t.o.m. 24 procent jämfört med samma månad i fjol. Under juli månad fick man 20 procent rabatt på biljetter till businessklass. Erbjudandet ledde till att fler valde businessklass och ökningen blev 21 procent jämfört med året innan. Festivaltågen populära Under sommaren körde VR extra festivaltåg till de största sommarevenemangen runt om i landet. Festivaltågen har etablerat sig som ett populärt färdmedel bland festivalbesökarna och även i år valde hundratals festivalbesökare att åka festivaltåg. Särskilt populära var tågen till Sonisphere-festivalen i Björneborg som var nästan fullbokade. Under festivalerna var det mer fullt än vanligt även på de tåg som körde enligt normaltidtabell. InterRail fortfarande populärt InterRail har blivit mer populärt sedan biljettreformen år 2007. I år såldes ungefär 5 procent fler InterRail-kort mellan maj och juli än under motsvarande period året innan. Under hela början av året från januari till juli har ökningen varit ca tre procent. I synnerhet har personer över 26 år tågluffat mer än tidigare och försäljningen av InterRail-kort till vuxna har ökat med 19 procent jämfört med föregående år. Även seniorkortet för personer över 60 år som lanserades i år togs väl emot. Den största tågluffargruppen är dock fortfarande personer under 26 år. När det gäller InterRail One Country Pass som endast gäller i ett land, har Italien i år varit det mest populära landet. Även Spanien, Stor-Britannien och Tyskland har varit populära resmål. InterRail fortsätter att vara populärt även i övriga delar av Europa och InterRail-resandet har ökat med ca 11 procent jämfört med föregående år.
VR etusivu VR Transpoint etusivu VR Fleetcare etusivu VR Group